Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Nyttig frukostpaj

    ·  Allmänt
Hej på er! Ett tag sen jag la upp något här men jag har inte känt för att blogga. Har inte gjort något speciellt sen sist heller utan jag jobbar, jag tränar, jag äter, jag sover typ. MEN idag är jag ledig! Så himla skönt då jag jobbat ganska mycket på sista tiden så en välbehövlig sovmorgon tog jag.
 
Jag har precis ätit upp min frukost som bestod av en ny sak. En bärpaj som faktiskt är nyttig. Låter konstigt visst!? Men jag hittade receptet på instagram där jag följer en tjej som heter: Jessilju 
 
Hon lägger upp bilder nästan varje dag på en bärpaj som hon käkar till frukost och jag har tyckt länge nu att det ser så gott ut så innan jag testade receptet la jag till ingredienserna i min lifesumapp för att se vad allt blev kalorimässigt osv och det var inte så farligt som jag trodde. Igår åkte jag och köpte mig två st små en-portions pajformer och nu imorse så var jag tvungen att testa receptet.
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
5ml linfröolja
40g havregryn (jag använde mig utav fiberhavregryn)
20g Hallon & blåbär
40g vaniljkvarg
Kanel (och om man vill kardemumma men det tog inte jag)
Lite salt
En skvätt vatten
 
Topping; 70g vaniljkvarg och en jordgubbe!
 
Gör såhär:
 
Lägg bären i pajformen och blanda ihop resten av ingredienserna i en liten skål. Bred ut över bären och jag toppade även med lite extra kanel uppepå. In i ugnen på 200 grader i 15min. Toppa den med mer vaniljkvarg och jordgubbar och klart! Dags att äta!
 
Jag smakade på pajen utan någon kvarg först och det var som jag misstänkte, smakade precis som torr havregrynsgröt vilket jag inte tycker om så jättemycket.. Men jag tog på lite mer salt och sen tog jag som sagt på vaniljkvargen och när jag åt allt tillsammans så smakade det faktiskt lite som en bärpaj men åt det nyttigare hållet. Jag ger pajen 7 av 10 och jag kommer absolut göra den fler gånger men troligtvis inte till vardags utan kanske mer på helger när jag har lite tid osv.
 
Näringsinformation om man tar precis det som jag gjorde:
 
kalorier: 254
14g protein
28g kolhydrater
7g fett
 
För mig är det för lite kalorier för en frukost och skulle behövt haft mycket mer protein men man kan ju äta pajen till ett mellanmål istället eller så lägger man till och kör en dubbelsats eller varför inte äta tillsammans med något annat så som 2st ägg eller ännu mera kvarg osv. Nästa gång ska jag nog även prova blanda i en skopa av mitt proteinpulver för då kommer proteininnehållet vara bra iallafall!
 
Summan av kardemumman blir att den är helt klart godkänd och allt cred till Jessilju på instagram!
 
 
 
 
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR