Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Hiit cardio on crosstrainer/treadmill - Tips!

    ·  Isabelle tipsar, Träning/Inspo
Hej och godmiddag på er! Halva måndagen har gått och imorse gick jag upp runt 9 för att käka frukost och fixa mig lite inför ärende på stan innan morgonträning. Jag var så himla trött imorse då jag ej kunde sova i natt. Tror jag somnade runt halv 3 eller något.
 
Jag tänkte ge er min träning som jag gjorde på gymmet och hoppas ni också vill hänga på och köra detsamma någon gång då detta är en av mina favoriter till träning. Nämligen Hiit träning. Det är en förkortning på "High Intensity interval training" vilket i stort sett menas att du höjer och sänker din puls hela tiden. Du försöker nå din maxpuls och sen varva ner lite och sen upp igen o ner osv osv.
 
Jag tycker om detta för att man bränner så sjukt mycket mer kalorier än om du bara har en puls på 125 eller så genom hela passet, sen svettas iallafall jag så himla mycket mer och det är ju bra hehe. Och du kör verkligen slut på dig i dina muskler och här pratar vi såklart om dina ben framförallt eftersom det är dem som får jobba väldigt mycket men även dina magmuskler och din rygg.
 
Man kan köra Hiit på väldigt många sätt och jag har en hel del att dela med mig på men jag tänkte bara skriva om de varianter jag körde på gymmet just idag så kan jag berätta om de andra varianterna i något annat inlägg senare.
 
Så, det jag körde idag var att börja på crosstrainern och för er som inte vet hur en crosstrainer ser ut så kolla nedan. Såhär ser den ut på det gymmet jag tränar på.
 
 
På maskinen kan man ha olika "levlar" och idag körde jag på 8,9,10,11. Du börjar på 8an i en minut och sen efter varje minut du kört så ökar du till sen 9, sen 10, sen 11 och sen börjar du om igen på 8an. Detta gör du i 30 minuter och du trampar på så snabbt du kan så lovar jag dig att du har en hög puls efter dessa 30 min. Om du tycker det är för lätt så ökar du bara och börjar tex på 9,10,11 och 12 istället om du vill.
 
Efter att ha gjort detta så gick jag till springbandet.  Nedan ser ni mitt reslutat för denna gång.
 
 Själva hastigheten jag hade på var att första minuten så gick jag på 6.0. (alltså en rask gång) och efter en minut höjde jag upp till 10.0 och började springa. Såhär gjorde jag en minut var ända tills 30 minuter hade gått och tyckte du att crosstrainern var jobbig så vänta tills du kör detta. Här rann svetten för mig och efter ungefär halva tiden var det riktigt jobbigt. Hela tiden hade jag 130 i puls när jag gick och när jag sprang så kom jag upp i ungefär 165 och sen sjönk den ner till 130 och så höll jag på. Även här, om du tycker det är för lätt så höjer du bara hastigheten till det som känns bra för dig! Efter dessa 30 min på bandet så varvade jag ner och gick på 5.5 i ca 5 minuter.
 
 Så var mitt cardio pass imorse och jag brände detta som ni ser på bilden nedan. Jag är supernöjd och jag älskar dessa hiit träningar då man pressar sig så hårt och man vill typ dö när man är i det men när man är klar så känns allt så himla bra och man blir verkligen stolt. Iallafall jag!
 
 
 Har ni något tips på någon annan typ av hiit träning?
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR