Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Healthy chicken pie - Recipe

    ·  Isabelle tipsar, Mat och gottigheter
I fredags när jag var ledig så gjorde jag en nyttig kycklingpaj som jag nu vil dela med mig utav till er. Den var verkligen jättegod!
 
Pajdeg:
 
  • 1-1,5 dl fullkorns vetemjöl
  • 1-1.5 dl grahamsmjöl
  • 2.5-3 dl kesella naturell 10%fett.
  • 2 msk margarin
Fyllning:
 
  • 3 kycklingfiléer (beror på hur mycket proppat med kyckling du vill ha hehe)
  • 200g färsk eller tinad broccoli (hade dock inte i det eftersom David inte gillar det hihi)
  • 1röd och 0.5 gul paprika (hade bara en röd spetspaprika i)
  • 1 gul lök
Äggstanning:
 
  • 3 ägg
  • 1 dl valfri mjölk. hade mellanmjölk i
  • 1 dl kesella naturell 10% fett
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • En svätt sriracha sauce eller sambal oelek. (hade sriracha, och ta i så mycket som du vill ha styrka på maten
  • salt och peppar
Gör såhär:
 
Pajdegen: Blanda mjölsorterna och tillsätt sedan kesellan och margarin. Arbeta ihop och tryck ut i en bröad pajform. Nagga pajen med gaffel i botten. För att få smak på det hela häller jag på lite olivolja i skalet och kryddar med kryddan vitlök/örter. Förgrädda pajskalet i 10-15min i mitten av ugnen på 200grader.
 
Fyllningen: skär kycklingfiléerna i små bitar och stek dem i lite rapsolja. krydda med dina favoritkryddor. Jag tog lite chilipulver, salt peppar. Hacka löken i småbitar och hacka paprikan i önskade storlekar och fräs det med kycklingen på slutet. Och om ni vill ha broccoli, koka den eller om den är färsk skär den bara och sedan häller ni allt gottit i det förgräddade pajskalet med kyckling,paprika och lök.
 
Äggstanningen: Vispa ihop ägg, mjölk och kesellan och pressa i vitlöken. Ha i sriracha såsen eller sambal oelek. Och krydda med salt och peppar.
 
Slutligen häll allt över fyllningen i pajen och grädda i ca 30min på 200grader. Pajen är färdig när äggstanninen är i fast form.
 
Skär upp och ät med en klick av din favorit cremé fraiche. Jag tog en ny som heter 5 citron eller något. passas suuuuuuperbra till kyckling och paj alltså.
 
 
 
Vacker att se på och ingen tvekan om att den var god att äta också.



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR