Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Egengjord müsli

    ·  Isabelle tipsar, Mat och gottigheter
Godmorgon Lördag. sitter med min kopp te och har valt ut lite kläder jag ska packa med till thailand. alltså kan ni fatta att imorgon åker vi till arlanda? Det är helt jäkla sjukt och jag är såååå nervös haha.
 
Julen har nyss vandrat förbi oss och jag hade det supermysigt hos familjen. Mycket skratt, god mat och en mormor som ligger på golvet i köket för att en viss tomte som gick på vår gård skrämde henne lite haha! synd bara att jag inte såg vad som hände haha.
 
Ja vet inte vad ni tycker men jag tycker iallafall det är svårt att köpa presenter till min släkt. Typ som mormor/morfar, morbror osv.. Eftersom man inte är "lika nära" som jag är med mamma och pappa och syster blir det inte lätt så i år gjorde jag något eget, fint och personligt! Det bästa med detta är att det passar nästan alla. Ja de måste ju gilla müsli såklart.
 
Jag och David gjorde egengjord müsli till dem i fina burkar jag jag köpt på lev vackert. Det är såå himla lätt och jag hittde faktiskt receptet på en superbra youtubare, hon heter the domestic geek där.
 
 
Det du behöver: Jordnösmör, chokladknappar, olika torkade frukter (tog tranbär och de små berry boost sakerna), lönnsirap, havre, och nötter (valde hasselnötter)
 
  • Du smälter jordnötsmöret bara jätte jätte lite så att det blir rinnigare, sen häller du över det på ditt havre, blandat med lite lönnsirap beroende på hur söt du vill att din müsli ska bli. där efter grovhackar du hasselnöterna och har i alla olika typper av frukter/bär. blanda ihop allt och sprid ut på en plåt. hade en väldigt hög värme i ca 10-15 min. se till att hålla koll på din plåt då min första plåt brände jag upp allt då jag inte var uppmärksam haha. sen är det klart. när müslin kallnat, strö över dina mörka chokladknappar och voila, där har du en sviiingod müsli som passar bra till både fil, yoghurt och kvarg!
 
 
Så vi gjorde dessa, tog ett fint band runt burken, skrev en söt lapp och på baksidan av lappen står alla ingredienser också. hållde ner müslin och sådär, där har du 3 fina julklappar som jag gav till mormor och hennes man, en till min morfar och en till min morbror med deras respektive!
 
 
____________________________________________________________________________
 
Hoppas ni gillar tipset, har ännu ett till tips som jag även där tog ifrån en youtubare som heter thereselindgren på youtube, men det tar vi i ett annat inlägg! Nu ska jag väcka mitt hjärta och äta frulle, ska faktist äta müslin jag gjorde då det blev lite över till o med. mums! Vi hörs senare.
 
 
 
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR