Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

ugnsomelett med kantarellstuvning

    ·  Isabelle tipsar, Mat och gottigheter
Här kommer receptet jag lovat er!
 
Ingredienser: 
  • Omelett: 1.5 msk mjöl
  • 6 dl mellanmjölk
  • 5 st ägg
  • 1 tsk salt
 
  • Svampstuvningen: 400 g färska kantareller eller någon annan svamp
  • 2-3 msk smör
  • 2,5 msk mjöl 
  • 3 dl grädde
  • 1 tsk salt
  • någon god soja (Jag tog mushroomsoja) ca 1 msk
  • Lite vitpeppar 
 
 
Såhär gör du:
Du börjar med omeletten. SÄTT PÅ UGNEN: 200 GRADER!
  1. Smörj en 20x30 cm form (Min är lite större men det funkade också)
  2. Vispa ut mjölet med 1 dl mjölk i en bunke.
  3. Vispa sedan ner resten av mjölekn (5dl) och låt koka upp under några minuter under omrörning. Det ska bara puttra! 
  4. Ta av katrullen ifrån värmen och vispa ner äggen ett i taget. 
  5. Tillsätt saltet sist.
  6. Häll i "smeten" i formen och grädde i mitten av ugnen ca 30 min. Den ska få färg!
1.
2.
3.
4.
5.
6.
 
Nu till stuvningen:
  1. Färsk svamp borstas, sköljs och skärs i bitar. (som tur var hade davids mamma redan gjort de till mig haha,) men du kan också ta tex svamp på burk och då inte lika mycket arbete.
  2. Lägg svampen i en kastrull och ha på medellåg värme och låt det stå ett tag så att vätskan sugs in lite.
  3. Tillsätt smöret och låt det"koka" ca 5-10 min.
  4. Strö över mjöl på svampen och rör om. Späd under omrörning med grädde.(Jag tog både matlagningsgrädde 15% och vispgrädde40%) Tillsätt sist soja,salt och vitpeppar. Koka sedan på svag värme ca 10-15 min.
2.
3.
4.
 
Slutligen:
  1. Ta ut omeletten då den fått sånhär fin färg.
  2. Häll över svampstuvningen över omeletten och så var den färdig att äta! 
  3. Ta tillbehör så som keso,kvarg,sweet chili sås,grönsaker eller vad som passar dig!
1.
2.
3.
Jag tog bara gurka denna gång, men igår när jag åt rester av omeletten tog jag både blandsallad,purjolök,gurka och tomat!
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR