Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr

Recept på gott bröd!

    ·  Isabelle tipsar, Mat och gottigheter
Godmorgon Tisdag. Ju mer tiden går, och alla snart börjar skolan ju mer oroligare och nervösare blir jag. Det känns så fruktansvärt sjukt att jag gått ut, att jag aldrig mer få gå på någon lektion på mitt lilla fugik, att jag aldrig mer kommer känna på morgonen då man verkligen inte vill gå till skolan men gör det ändå, aldrig mera träffa och göra musikaler tillsammans med en underbar klass mu10. Jag blir faktiskt ledsen när jag tänker på allt det där.. Skulle gärna gått ett extra år kan jag säga nu.. För ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad fan jag ska göra nu. Måste hitta ett jobb så att jag kan få in pengar. 
 
Men ska inte prata om det, jag ska ge er ett positivt tips istället. Jag har skrivit på bloggen förut om ett speciellt nyttigt bröd som jag bakar i butiken då och då, provade att baka det här hemma och oj så gott! Så Ni ska få receptet och bilder hur man gör :) (Det är dock super enkelt haha!)
 
Ingredienser: 
  • 6,5 dl grahamsmjöl
  • 1 dl vetemjöl
  • 2 dl rågkross
  • 2 dl solroskärnor
  • 1 dl linfrö
  • 2 tsk salt (gärna lite extra flingsalt också)
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 dl mörk sirap 
  • 10 dl filmjölk (En liter alltså hihi)
 
2.
 
Såhär gör du: 
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj två avlånga 1,5 litersformar ( Se mina formar tex.)
  3. Blanda ihop ALLA torra ingredienser i en stor bunke.
3.
 
 
 
4. Tillsätt sirap och filmjölken och rör ihop till en jämn smet. (den ska vara lös)
 
 
4.
 
5. Häll i smeten i formarna
5.
 
6. Ställ in dem i nedre delen av ugnen  och grädda dem ca 55-60 min. Täck dem eventuellt med folie sista 20 min så att dem inte blir för brända. 
 
6.
 
7. Efter ca en timme, stick ner en sticka och se att brödet inte är kladdigt. Om inte så är det klart. Ta då ur formarna ifrån ugnen och ställ på ett galler. Låt svalna 5 min innan du tar ut brödet ur formarna. 
7.
 
8. Skiva upp det och ät direkt med goda tillbehör precis som jag gjorde denna kväll. ägg,räkklet,ost,skinka,smör eller vad man nu gillar! =) Godast blir det om man dricker te till hihi.
 
 
8.



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR